Recruitment marketing
Wat is recruitment marketing?
Recruitment marketing is het onder de aandacht brengen van je bedrijf en vacatures met als doel werknemers aan te trekken. Dat kan met verschillende kanalen en tactieken, zolang ze maar dit doel dienen.
Op deze pagina bespreken we waarom recruitment marketing belangrijk is, wat het verschil is met employer branding, hoe je verschillende types kandidaten bereikt, welke kanalen je in kan zetten en hoe je het efficiënt aanpakt.
Waarom is recruitment marketing belangrijk?
Er is krapte op de arbeidsmarkt. Vacatures blijven niet zelden maandenlang openstaan of worden helemaal niet vervuld. Dat beperkt groeimogelijkheden, zorgt voor stress op de werkvloer en kan zelfs het voortbestaan van een bedrijf bedreigen.
Kandidaten kunnen vaak kiezen uit meerdere opties. Ze krijgen banen aangeboden van alle kanten: via recruiters, via advertenties, via LinkedIn en andere sociale media en via Jobboards. Als ze Googlen naar interessante functies komen er tientallen open vacatures naar boven, de een met nog mooiere beloftes dan de andere.
Als je bedrijf niets aan recruitment marketing doet, is de kans dat je opvalt in deze kakofonie erg klein. Of je wordt helemaal niet gevonden, of je bent afhankelijk van dure recruiters. Met recruitment marketing zorg je er op een efficiënte manier voor dat de juiste kandidaten jouw vacatures te zien krijgen, en maximaliseer je de kans dat ze erop reageren.
Het verschil tussen recruitment marketing en employer branding
Recruitment marketing en employer branding worden weleens met elkaar verward. Ze worden vaak samen ingezet en versterken elkaar, maar betekenen niet hetzelfde.
Employer branding heeft als doel om je bedrijf als aantrekkelijke werkplek aan de man te brengen. Dat kan bijvoorbeeld met video’s, een consequente tone-of-voice, foto’s en/of een logo. Het doel is de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten en het imago te verbeteren. Dat kan gericht zijn op mogelijke kandidaten, maar ook op je werknemers.
Recruitment marketing is er direct op gericht om kandidaten naar een relevante vacature te leiden, zodat ze solliciteren. Bijvoorbeeld met advertenties, een geoptimaliseerde website of goede vindbaarheid in Google.
Ze liggen dus dicht bij elkaar, maar de doelen zijn verschillend: bij employer branding is dit het imago en de bekendheid van het bedrijf verbeteren, en bij recruitment marketing stuur je op sollicitaties door geschikte kandidaten.
Employer branding ondersteunt wel je recruitment marketing, en kan zo indirect bijdragen aan het verhogen van het aantal aanmeldingen. Bijvoorbeeld doordat het de bekendheid van je bedrijf vergroot, waardoor kandidaten sneller op je advertenties klikken. Of doordat je met behulp van je tone-of-voice betere vacatureteksten kan schrijven, waarmee het conversiepercentage verbeterd wordt.
Het funnel-model bij recruitment marketing
Een recruitment marketing-strategie bestaat uit verschillende tactieken. Om duidelijk te maken wat iedere tactiek toevoegt, gebruiken we het marketing-funnel model.
Dit model toont hoe iedere tactiek bijdraagt aan de conversie, in dit geval een sollicitatie door een geschikte kandidaat.
In het model is te zien dat er meerdere fases zijn. Hoe lager in de trechter, hoe dichter bij een sollicitatie. Een kandidaat in de ‘Interest’-fase is bijvoorbeeld al aan het zoeken naar specifieke vacaturetitels.
Een niveau hoger, in de ‘Consideration’-fase, zitten kandidaten die zich aan het oriënteren zijn op nieuw werk, maar nog niet precies weten wat ze willen. Helemaal bovenaan, in de ‘Awareness’-fase, is de kandidaat nog niet actief op zoek.
Het doel in elke fase is geschikte kandidaten een fase verder te krijgen, met als einddoel een sollicitatie.
Hoe lager in de funnel je zit, hoe hoger het conversiepercentage. Een kandidaat die al zoekt naar een specifieke functie zal eerder solliciteren dan iemand die zich nog aan het oriënteren is.
Je wil dus zeker zichtbaar zijn in de Interest-fase. In deze fase haal je het meest uit je marketingbudget. Kandidaten hier goed aanspreken levert snel meer sollicitaties op. Als dat voldoende is, kan dit je hele recruitment marketing-strategie zijn.
Tegenwoordig zijn kandidaten echter vaak schaars en hebben ze veel keuze. Dit levert dus mogelijk niet genoeg sollicitaties op. Je kan je doelgroep vergroten door ook in de ‘Consideration’-fase zichtbaar te zijn. Is dat nog niet voldoende? Dan richt je je ook op de ‘Awareness’-fase.
Andersom werkt het niet: het heeft geen zin je alleen op de bovenkant van de funnel te richten en de onderkant te verwaarlozen. Dan maak je kandidaten enthousiast over je bedrijf, maar laat je ze links liggen op het moment dat ze concrete interesse krijgen. De strategie wordt van onderaf opgebouwd.
Hoe hoger in de funnel je komt, hoe meer je uitgeeft per kandidaat. Je richt je immers op een steeds bredere doelgroep. Daar staat tegenover dat je in absolute zin meer mensen bereikt en dus meer sollicitaties binnenkrijgt.
Elke keer als je van onder naar beneden een fase toevoegt om te targeten gebeurt dus het volgende:
- Je totale doelgroep wordt groter;
- Je gemiddelde conversiepercentage wordt lager;
- Je cost-per-hire wordt hoger;
- Het totaal aan sollicitaties neemt toe (als de strategie goed wordt uitgevoerd).
Een recruitment marketing-strategie is dus voor ieder bedrijf anders. Afhankelijk van budget, aantal openstaande vacatures, hoe specifiek de doelgroep is en de concurrentie, kiezen we op welke fases we ons richten, wat we in iedere fase inzetten en wat we uitgeven.
Een recruitment marketing-strategie van Active M is daarom altijd maatwerk.
Kanalen en tactieken
Google Ads
Met Google Ads is het mogelijk om advertenties te tonen bij bepaalde zoekopdrachten in Google. Dit kanaal is vooral geschikt voor de ‘Interest’-fase. Je wil hier zichtbaar zijn voor zoektermen die te maken hebben met de functies die openstaan. Bijvoorbeeld ‘vacature systeembeheerder”.
Het is ook mogelijk om wat bredere zoektermen mee te nemen, bijvoorbeeld gerelateerd aan de plaats waar je gevestigd bent. Denk aan ‘IT-vacatures in Zwolle’. Dan richt je je op de ‘Consideration’-fase.
Voor de Awareness-fase is dit kanaal minder geschikt. We weten niet meer over de zoekers dan de zoektermen die ze invullen. Het is daarom moeilijk om de juiste oriënterende zoekers te targeten voor een redelijk budget.
Social Advertising
Bij adverteren via LinkedIn, Facebook of andere social media-kanalen werken we met doelgroepen in plaats van met zoekwoorden. Het voordeel is dat we precies die mensen kunnen targeten die in het juiste profiel passen, ook als ze nog niet actief op zoek zijn.
Daarom is dit kanaal heel geschikt voor de Awareness- en Consideration-fases. Voor de Interest-fase is het minder geschikt, omdat we niet weten naar welke exacte vacature gebruikers op zoek zijn.
SEO
Bij SEO werken we aan je eigen site om deze beter vindbaar te maken. We werken daarbij content (en zoekwoorden), techniek en autoriteit. De content die we plaatsen bepaalt op welke fase we ons richten. Goede techniek en autoriteit (links) ondersteunen de content.
Vacatures beter vindbaar maken in Google draagt bij aan de Interest-fase. Dat kan bijvoorbeeld door vacatureteksten te verbeteren, aan technische punten te werken of vacatures geschikt te maken voor Google for Jobs.
Daarnaast kan er ook aan bredere landingspagina’s gewerkt worden. Daarmee bereik je ook bezoekers in de Consideration-fase.
Het is in principe ook mogelijk over nog bredere onderwerpen content te publiceren om zo aan de Awareness-fase te werken. De concurrentie is dan vaak wel hoog, en er moet veel hoogwaardige content gepubliceerd worden en flink in linkbuilding worden geïnvesteerd. Dat kost relatief veel tijd en geld. Meestal kan dit elders beter besteed worden.
Job-boards
Vacatures plaatsen op gratis en betaalde jobboards helpt om beter zichtbaar te worden in de Interest-fase. Dit kan een tijdrovend proces zijn als je het handmatig probeert te doen. Daarom zijn we een groot voorstel van recruitment automation. Meer hierover verderop op deze pagina.
CRO
Bovenstaande kanalen helpen allemaal om meer geschikte bezoekers naar je site te leiden. Om daar zoveel mogelijk sollicitaties uit te halen is het belangrijk dat de site ook goed werkt. Conversion Rate Optimisation (CRO) houdt in dat we testen hoe gebruiksvriendelijk je site is en hoe we kunnen zorgen dat zo weinig mogelijk bezoekers afhaken.
Andere kanalen
We hebben de voordehandliggende kanalen en tactieken nu gehad, maar er is natuurlijk nog veel meer mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan:
- Guerilla marketing op plaatsen waar je doelgroep zich bevindt. Denk bijvoorbeeld aan flyeren of een boodschap op een gebouw projecteren.
- Affiliate-samenwerkingen met bloggers of YouTubers.
- Traditionele reclame in bussen of op stations.
- Reclames op internetradiostations of Spotify.
Dit zijn voorbeelden van manieren om de Awareness-fase te bereiken.
Recruitment automation
Het bijhouden van al deze kanalen kan veel tijd in beslag nemen. Het is een vervelend werkje om vacatures op verschillende job boards te plaatsen, advertenties aan te maken etc cetera.
Wij zijn daarom een groot voorstander van recruitment automation. Daarvoor gebruiken we de tool Booston. Deze software neemt repetitieve taken over en geeft overzicht. Zo ondersteunt het de recruitment marketing-strategie op de volgende manieren:
- Doorplaatsen vacatures – vacatures worden in Booston geladen via een koppeling met je ATS. Vanuit daar kan je ze automatisch of na een check doorplaatsen naar betaalde en gratis job boards, Jobs on Facebook, Google for Jobs en Social Media advertenties. Advertenties kan je eventueel in de tool aanpassen.
- Rapportage – je kan de resultaten van alle verschillende kanalen met elkaar vergelijken in dashboards. Zo houd je overzicht en kunnen we de strategie bijsturen. Ook data van kanalen die niet via Booston gemanaged worden kan je hier inladen.2
- Werken bij-site – als je nog geen werken bij-site hebt, kan je met Booston binnen 24 uur een site live zetten.
- Budgetten managen – betaalde campagnes automatisch pauzeren als een vooral bepaald doel is bereikt of budget is besteed.
Aan de slag met recruitment marketing
Zit je met een personeelstekort? Of voorzie je dat je bedrijf gaat groeien en heb je nieuwe mensen nodig? Laat ons je helpen. Neem contact op en we maken een voorstel dat op jouw behoeften en situatie is afgestemd.