Ga naar hoofdinhoud
Bel ons (0)23 20 72 038 Mail ons of maak een afspraak

SEO (zoekmachine-optimalisatie)

Als je SEO  op orde is, haal je organisch via Google een gestage stroom bezoekers binnen.
Voor dit bezoek betaal je niets per klik. Het bezoekers die zelf naar je product of dienst op zoek zijn, en dus vaak converteren.

Op deze pagina lees je hoe wij SEO aanpakken. Heb je daarna nog vragen,  neem dan gerust contact op.

Geen tijd? Klik op de links hieronder om meteen naar een stuk dat je interessant vindt te springen.

Waarom SEO uitbesteden aan Active M?

Om SEO goed uit te voeren, heb je ervaring nodig. Hoe vind je de meest kansrijke zoekwoorden? Hoe weet je welke zoekwoorden daadwerkelijk iets opleveren? Waar let je allemaal op bij een technische check en hoe zorg je dat je goede links ontvangt?

Het is belangrijk dat je dit goed doet. Als je bijvoorbeeld niet doorhebt dat je site niet goed indexeerbaar is, levert je contentstrategie weinig tot niets op. Als je je op de verkeerde zoekwoorden richt, haal je misschien bezoek binnen maar converteert dat vervolgens niet.

Bovendien is een goede SEO-strategie op maat gemaakt. Wat de beste strategie voor jou is hangt onder andere af van:

  • Hoe je site er nu voor staat;
  • In welke branche je actief bent; en
  • Wat je doelen zijn.

Daarom werken wij alleen met ervaren specialisten (4+ jaar ervaring). Zij maken een strategie op maat en voeren deze snel en efficiënt uit.  Ze zien kansen en benutten die ten volle.

Wij geloven dat dit de beste resultaten oplevert. Ben je benieuwd wat we voor je kunnen betekenen? Neem contact op en we bespreken het, of lees hieronder verder over onze aanpak.

Onze SEO-aanpak

Bij het maken van een strategie kijken we naar de 3 pijlers van SEO:

  • Content
  • Techniek
  • Autoriteit

We gaan hier straks verder op in, maar in het kort komt het hierop neer:

  • Met de juiste content zorgen we dat je converterend verkeer aantrekt.
  • Het technisch optimaliseren van de site creëert de juiste voorwaarden voor SEO-succes.
  • Het verbeteren van je autoriteit zorgt ervoor dat de content optimaal presteert.

Natuurlijk houden we de resultaten van de strategie bij. Op basis daarvan houden we je niet alleen op de hoogte, maar slijpen we de strategie ook gaandeweg bij. Zo halen we het maximale uit onze inspanningen. Bij een SEO-strategie van Active M hoort daarom ook altijd het correct instellen en goed bijhouden van Web Analytics.

Hieronder gaan we verder in op onze aanpak, per SEO-pijler.

Content

Een contentstrategie is het belangrijkste onderdeel van SEO-succes. Goede content die aansluit bij relevante zoekwoorden zorgt ervoor dat je site in Google gevonden wordt.

Daarom beginnen we altijd met een zoekwoordenonderzoek. Dat is een brede selectie zoekwoorden waarmee relevant bezoek binnengehaald kan worden. We kijken onder andere naar:

  • Zoekwoorden waarvoor je nu al vindbaar bent, maar die nog niet hoog genoeg ranken.
  • Zoekwoorden waar je concurrenten vindbaar voor zijn, maar jij nog niet.
  • Unieke kansen op basis van eigen onderzoek.
Zoekwoordenonderzoek

Wij maken hieruit een selectie van de meest kansrijke zoekwoorden op basis van de hoeveelheid maandelijkse zoekopdrachten, de huidige positie, concurrentie en relevantie. Met jouw hulp verfijnen we deze lijst verder. Jij weet namelijk het beste welke producten het meest opleveren of met welke vragen je klanten het best kan helpen.

Uit deze lijst volgt de content-planning. De productie van de content kan op twee manieren:

  • Optie 1: wij schrijven en je hoeft het alleen inhoudelijk te checken.
  • Optie 2: iemand van jouw bedrijf schrijft, wij geven een content-training en begeleiden je met briefings en SEO-checks.

Vervolgens houden we met onze SEO-tools bij hoe de content presteert. Met die data kunnen we de planning bijstellen en reeds geschreven teksten verder verbeteren.

Techniek

De techniek van je site kan heel belangrijk zijn, of een bijrol spelen in de strategie. Dat hangt helemaal af van hoe je website onderhouden is, hoe complex de site is en of er aanpassingen nodig zijn om de content-strategie te kunnen uitvoeren. Daarom is een op maat gemaakte strategie zo belangrijk.

Over het algemeen geldt: hoe groter en complexer de site, hoe belangrijker de techniek wordt. Een verkeerde instelling in een webshop kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat honderden producten niet goed vindbaar zijn. Maar ook bij kleine sites kan er veel misgaan.

Om een goed beeld te krijgen van wat nodig is, beginnen we altijd met een uitgebreide technische SEO-check. We gaan met onze tools de hele site door, en vinden met ons geoefend oog zaken die de SEO-prestaties negatief kunnen beïnvloeden. Ervaring is hierbij belangrijk – een van de redenen dat we niet met juniors werken.

We werken met uitgebreide checklists. Te veel om op te noemen, maar in hoofdlijnen vallen ze grotendeels onder:

  • Indexatie – kan de site goed gelezen worden door de zoekmachine?
  • Snelheid – zowel belangrijk voor bezoekers als voor SEO-prestaties.
  • Linkstructuur – wordt de interne linkwaarde goed verdeeld?
  • Structured data – helpt je meer op te vallen in de zoekresultaten.
  • Internationale targeting – bij internationale sites: krijgen bezoekers de jusite editie te zien en begrijpt Google welke pagina voor welk land is bedoeld

Het resultaat van de check is een duidelijke uitleg wat er beter kan, wat de impact is en wat prioriteit heeft. Samen met jou en je technische medewerkers of externe IT-partij gaan we de site vervolgens verbeteren.

Technische SEO

Autoriteit  en linkbuilding

De derde factor die van belang is, is autoriteit. Dat gaat over de links die je website ontvangt, maar ook over E-A-T (Expertise, Authority & Trust): de betrouwbaarheid van je website wordt steeds belangrijker voor Google.

Ook bij deze pijler van SEO verschilt het per bedrijf en marktsegment hoeveel aandacht het krijgt in de strategie. Dat bepalen we aan de hand van de linkwaarde van je site, de linkwaarde van concurrenten en de niche waarin je je bevindt. Heeft je site al veel autoriteit in je vakgebied? Dan ligt de nadruk op andere pijlers. Is dat echter nog niet zo, is dit een cruciaal onderdeel van de SEO-strategie.

Bij het linkbuilden kiezen wij bewust voor kwaliteit. Dat betekent dat we (in samenwerking met jou) content produceren die het daadwerkelijk waard is om naar te linken, en die promoten. Zo vergaren we links van waardevolle sites die gerelateerd zijn aan jouw niche.

Dat betekent ook dat we geen zogenaamde black-hat-tactieken gebruiken.

We zijn er eerlijk over: deze schimmige tactieken kunnen op de korte termijn goed werken. Je neemt echter het risico dat al je vooruitgang tenietgedaan wordt door een Google Penalty, of doordat de links simpelweg niet meer meegerekend worden. Google voert regelmatig updates uit om manipulatie aan te pakken; waar je nu mee wegkomt, kan morgen wegvallen.

Ons doel is langetermijnsucces: je site goed vindbaar maken, en zorgen dat dit zo blijft. Daar passen dit soort tactieken niet bij. Door kwalitatief goede links te verzamelen van websites die echt iets toevoegen, bouwen we een sterke reputatie die als een huis staat.

SEO en andere marketingkanalen

Een sterke online-marketingstrategie bestaat uit een mix van verschillende diensten. Zo vullen de kanalen elkaar aan, en versterken ze elkaar.

De andere diensten van Active M en SEO versterken elkaar als volgt:

Advertising in Google en op Social

  • Resultaat op de korte termijn
    SEO werkt op de lange termijn. Zodra je strategie werkt, kan hij zich nog jaren blijven uitbetalen. Het duurt echter wel meestal enkele maanden voor je significant resultaat ziet. Daarom is het slim om het te combineren met advertising – hiermee bereik je direct resultaat en overbrug je deze eerste periode.
  • Zoekwoorden
    Zoekwoorden zijn belangrijk voor zowel advertising als SEO. Met advertising kunnen we zoekwoorden testen voor SEO. Dure zoekwoorden in Google Ads nemen we mee in de SEO-strategie om geld te besparen.
  • Landingspagina’s
    Pagina’s geschreven voor SEO zijn vaak uitstekende landingspagina’s voor advertenties. Een sterke landingspagina zorgt voor een hogere kwaliteitsscore en daardoor lagere kosten, en een hogere conversieratio.
  • Content hergebruiken
     De uitgebreide content die voor SEO geproduceerd wordt, hergebruiken we voor Social Posts en advertenties. Zo worden de uren extra efficiënt ingezet.
  • Remarketing
     Niet elke bezoeker vanuit de zoekmachine converteert direct. Van deze groep weet je wel dat ze geïnteresseerd zijn in jouw informatie, diensten of producten. Door deze groep te benaderen met advertenties, worden vaak hoge conversieratio’s behaald.

E-mailmarketing

  • Inschrijvingen e-maillijst
    Het is bij veel producten of diensten een grote stap voor een nieuwe bezoeker om iets te kopen. Een inschrijving voor een e-maillijst is een stuk laagdrempeliger. Met goede e-mailflows zorg je dat een groot deel van deze bezoekers alsnog converteert.

Conversion Rate Optimisation

  • Verhogen rendement
    Door de landingspagina’s te optimaliseren, zorgt CRO dat een groter deel van de bezoekers converteert. Zo halen we het maximale uit de SEO-inspanningen.
  • Meer verkeer 
    Hoe meer verkeer, hoe makkelijker, sneller en beter je CRO-hypotheses kan testen. Een goede SEO-strategie is een uitstekende manier om je verkeer te vergroten.

Recruitment Marketing

SEO speelt een belangrijke rol in een recruitment-marketingstrategie, om de volgende redenen:

  • Google for Jobs
     Door structured data goed in te stellen worden je vacatures vindbaar in Google for Jobs. Dat levert gratis meer zichtbaarheid en sollicitanten op.
  • Optimaliseren vacatures en categorieën
    Met SEO-optimalisaties zorgen we dat je vacatures  meer bezoek binnenhalen vanuit de zoekmachine.
  • Technische optimalisaties
    Het komt vaak voor dat vacatures niet goed geïndexeerd kunnen worden door Google – een technische check voorkomt problemen.

Wil je weten wat de beste marketingmix voor jouw bedrijf is?

Neem dan contact met ons op! We denken graag met je mee over welke kanalen passen bij je doelen, situatie en budget.